Sayfayı Paylaş!

30 Ocak 2024

B2C Nedir? İşletmeler ile Tüketiciler Arasındaki İlişkiyi Anlama

Yaygın bir ticaret şekli olan B2C (Business to Customer), işletmelerin ürün veya hizmetlerini doğrudan bireylere sattıkları modele dayanır. Bu iş modeli aslında online alışverişten markete kadar, günlük ticaretin önemli bir kısmını kapsar. Son derece yaygın olan B2C pazarlarda hedef kitle olan bireysel müşterilere ulaşmak için çok farklı pazarlama araçları tercih edilir. Bu yazıda işletme ile tüketiciler arasındaki ilişkiyi anlamak için B2C nedir sorusunun cevabı ve işletmeden işletmeye (B2B) gibi diğer modellerden farkı hakkındaki detayları keşfedebilirsiniz.

B2C Nedir? İşletmeler ile Tüketiciler Arasındaki İlişkiyi Anlama

B2C Nedir?

Pek çok kişinin merak ettiği B2C açılımı, aslında şirketlerin ticaret modellerinin sınıflandırılma yönteminden kaynaklanır. Michael Aldrich tarafından 1979 yılında sunulan bu konseptin altında B2C, B2B, G2B veya B2G gibi sınıflandırmalar yer alır. Elbette, bir şirket bu modellerden yalnızca birine bağlı kalmak durumunda değildir. Bazı durumlarda hibrit yöntemler de tercih edilebilir.

İşletmeden tüketiciye anlamına gelen B2C modelinde şirketler mal ve hizmetlerini direkt olarak tüketicilere sunarlar. B2C nedir sorusunun cevabı kısaca; bireysel tüketicilerin doğrudan bir şirketten mal veya hizmet satın aldığı bir tür e-ticaret iş modelidir şeklinde açıklanabilir. İşletmeden işletmeye satış veya alışverişleri kapsayan B2B modelinden farklıdır. Bu nedenle B2C modeli doğrudan satıcıları, aracıları, reklam tabanlı, topluluk tabanlı ve ücret tabanlı platformları içerir.

Bazen tahsilat belgesi olarak da kullanılan bu terim, kişilerin kafasını karıştırabilir. Ancak tahsilat belgesi nedir sorusunun yanıtı da tahsilat makbuzu ile aynıdır. Bu iki terim aynı niteliğe ve resmiyete sahiptir.

B2C Pazarlama Nedir?

B2C pazarlama nedir sorusunun cevabı doğrudan satışa konu olan tüketicinin satın alma davranışını belirlemekle ilgilidir. Nitekim B2C şirketleri doğrudan tüketicilere satış yaparlar. B2C pazarlama; işletmelerin mal ve hizmetlerini tüketicilere doğrudan satmak için hedefli dijital kampanyalar, kişiselleştirilmiş iletişimler ve sosyal medya katılımı gibi stratejiler kullanmalarına dayanır.

B2C pazarlama söz konusu olduğunda en önemli ayrım, satın alma ve satış süreçleri, ilgili karar mercileri ve satın alma maliyetleriyle ilgilidir. Tüketiciler genel olarak acil bir ihtiyaca dayalı olarak mal veya hizmet arayışına girdikleri için daha hızlı bir satın alma sürecinden bahsetmek gerekir. Bu da B2C işletmelerine tüketici davranışını etkilemek için nispeten daha kısıtlı pazarlama araçları ve stratejileri kullanma hakkı verir.

Nitekim başarılı B2C işletmelerinin pazarlama stratejileri incelendiğinde kampanyalarında genellikle duygusal tepkileri veya yanıtları doğru şekilde uyandırdıkları görülür. Anında değer sunan pazarlama araçlarını kullanmak ve tüketici pazarına yönelik stratejileri belirlemek B2C pazarında son derece önemlidir.

tahsilattahsilat

B2C Türleri Nelerdir?

B2C e-ticaret yöntemlerinin de gelişmesiyle önemli ölçüde zenginleşmiş ve çeşitli pazarlama araçları ile yeni yollar bulmuştur. Günümüzde B2C şirketleri tüketicilere ulaşmak için hem fiziksel hem de çevrimiçi ortamlarda çeşitli yollar denerler. Genel anlamda B2C satışlarında beş ayrı iş modeli öne çıkar:

Doğrudan Satış Yapan B2C İşletmeleri

En yaygın B2C yöntemlerinden biri olan doğrudan satıcılar, mal ve hizmetlerini direkt olarak bireysel tüketicilere satmayı tercih ederler. Bu şirketler hem fiziksel hem de online perakendeciler olabilir. Satın almak isteyen bireysel tüketici web sitesini ziyaret ederek veya mağazaya giderek mal veya hizmeti ürün bilgilerini kontrol ederek kolayca satın alabilirler.

Aracı B2C İşletmeleri

Aracılar genellikle şirketleri ve müşterileri birbirlerine bağlayarak mal veya hizmetlerin satın alınmasına veya satılmasına yardımcı olurlar. Aracılar genellikle söz konusu mal veya hizmetin sahibi olmak yerine satışlardan belirli bir kâr elde ederek çalışırlar. Ayrıca aracıların web sitelerinde veya mağazalarında çok farklı markaların ürün veya hizmetleri yer alabilir. Böylece hem tüketiciler hem de satıcılar için geniş bir satış ağı oluştururlar.

Reklam Tabanlı B2C İşletmeleri

Reklam tabanlı B2C işletmeleri, mal veya hizmetleri önemli bir erişime sahip oldukları platformda tanıtmaya dayalı iş modeli tercih ederler. Bu noktada içerik pazarlaması gibi B2C pazarlama araçlarını stratejik olarak kullanarak hedef müşterileri çekme konusunda başarı sağlarlar. Reklam tabanlı B2C işletmeleri, reklam alanı satarak kâr elde ederken aynı zamanda satıcılar da potansiyel müşterilerin dönüştürülmesi sayesinde kazanç sağlamış olurlar.

Topluluk Bazlı B2C İşletmeleri

Topluluk bazlı B2C işletmeleri, markaların mal veya hizmetlerini benzer düşünen insanların fikirlerini veya ilgi alanlarını paylaştıkları platformlarda satmalarına aracılık ederler. Günümüzde pek çok marka X, Instagram, TikTok, LinkedIn, Facebook veya Quora gibi topluluk temelli platformlar üzerinden doğrudan müşterilerine mal veya hizmetlerini satabilirler.

Abonelik Temelli B2C İşletmeleri

Teknolojinin gelişmesiyle son zamanlarda oldukça popüler olan abonelik temelli B2C işletmeleri, doğrudan tüketiciye sunulan içerik veya tüketilebilir ürünler için abonelik ücreti talep ederler. Genellikle haftalık, aylık veya yıllık abonelikler şeklinde tasarlanan bu iş modelinde ek içerik için premium bir üyelik elde edebilir.

B2C Örnekleri Nelerdir?

B2C iş modeli, hayatın önemli bir parçası olduğundan örnekleri oldukça fazladır.Bu platformlar tam anlamıyla aracı B2C işletmeleri olarak karşınıza çıkar. Köşedeki süpermarket ise doğrudan satış yapan B2C işletmesi olarak yaygın bir diğer modeldir.

Bankalar, oteller ve havayolları gibi geleneksel fiziksel işletmeler de B2C modelini benimseyen örneklerdir. Bankalar, özellikle B2C ve B2B müşterilere aynı anda hizmet sunan hibrit yöntemi benimserler. Garanti BBVA CepPOS gibi B2C çözümleri geliştirerek satışları daha başarılı bir şekilde yönetmeye aracı olurlar. Garanti BBVA CepPOS uygulaması, özellikle KOBİ veya mikro B2C işletmelerin cep telefonları üzerinden pratik ve son derece güvenli şekilde ödeme almalarını sağlar.

Siz de iş yerinizde akıllı, verimli ve güvenilir ödeme çözümleri arayışındaysanız Garanti BBVA  Fiziksel POS ve CepPOS çözümlerini hemen denemeye başlayabilir, Garanti BBVA CepPOS uygulamasından anlık hesabınızdaki tutarı, satışlarınızı ve çok daha fazlasını kontrol edebilirsiniz!

Sayfayı Paylaş!


En son eklenenler