E-Ticaret Nedir, Nasıl Yapılır?

Her geçen gün büyümeye devam eden e-ticaret hacmi nedeniyle bu konuya ilgi duyan insanların sayısında da artış yaşanır. 2026 yılına kadar %56 oranda büyüme beklenen e-ticaret hacminden payını almak isteyenler bu işi nasıl doğru yapacağını araştırır. Peki, e ticaret nedir ve e-ticaret nasıl yapılır?

E-Ticaret Nedir, Nasıl Yapılır?

E-Ticaret Nedir, Nasıl Yapılır?

“Eticaret nasıl yapılır?” sorusuna ve detaylarına geçmeden önce “E-ticaret” kavramının ne olduğunun anlaşılması gerekir. E-ticaret, elektronik ticaret kavramının kısaltılmış halidir. 1995 yılında internetin kullanılmaya başlaması ile kendi pazarını oluşturan bir ticaret sistemidir. Birey, kurum ve markaların hizmet ve ürünlerini internet ortamında satışa koyması prensibine dayanır. Ürün ve hizmetin tanıtımı, reklamının yapılması, ödeme ve dağıtım gibi işlemler çoğunlukla internet üzerinden yapılır. Hizmet ve ürün satın almak isteyen kullanıcılar bu hizmeti sağlayan sitelere giriş yaparak sanal bir sepet üzerinden alışveriş yapmak istedikleri ürün/hizmetleri seçer. Sanal sepet onaylandıktan sonra hizmet ve ürününün teslim edileceği kişinin kimlik, iletişim ve adres bilgileri alınır. Ardından Sanal POS gibi online ödeme yazılımları aracılığı ile sepette bulunan ürünler satın alınır. Satın alma işlemi tamamlandığı zaman belirtilen zaman aralığında kullanıcı ürünü teslim alır ve evinden çıkmadan istediği alışverişi tamamlar.

E-ticaret kavramında ürün ve hizmetlerin alıcısı ve sağlayıcısı vardır. Ürünü alan kişi internetten alışveriş yapmış olur. Sağlayıcı olanlar ise ticari yapılaşmasını sanal ortama taşıyarak internet ortamından satış yapmış olur. Küçük sermayeler ile ya da sadece aracılık yaparak bile e-ticaret yapmak mümkündür. İşini büyütmek isteyenler, yeni gelir kaynakları arayanlar ve daha fazla kullanıcı hedefleyenler dijitalleşen dünyanın hızını yakalayarak e-ticarette varlığını sürdürmeyi hedefler.

Yol Haritası: E-Ticaret Yapmak için Nereden Başlanır?

İnternet üzerinden satış yaparak gelir elde etmek isteyen insanların nereden başlayacağı konusunda kafası karışık olabilir. Birçok farklı şekilde elektronik ticaret yapılabildiği için başlamadan önce bir yol haritası çizilmelidir. İnternette ticaret yapmak için gerekenler tamamlanmadan önce yol haritası ile planlama yapılmalı, ardından sözleşme ve anlaşmalar ile planlar uygulamaya konulmalıdır.

E-ticaret sektöründe var olabilmek için ilk önce hangi işin yapılacağı belirlenmelidir. İş fikri ne kadar sağlam ve özgünse marka değerine kavuşmak, başarıyı yakalamak o kadar kolay olur. Hangi iş fikrinin fark yaratacağını bulmak için araştırma yapılmalı, sektörel bazda incelemeler ile bir yönelime karar verilmelidir. Bu süreçte e-ticarette en çok satılan ürünler, en çok satış yapan sektörler, istatistikler (E-ticaret, E-İhracat, E-Pazaryeri) dikkate alınmalıdır.

Fiziksel bir mağaza ve marka değerine sahip olan işletmelerde sattıkları ürün ve hizmetler belirlidir. Fakat ilk kez marka yaratma amacı güden kişiler için araştırma çok daha kapsamlı şekilde tamamlanmalıdır. Ürün ve hizmet belirlenirken kullanıcı profilleri, hedef kitlesi, ulaşım ve dağıtım ağları gibi noktalar da göz önüne alınmalıdır. Hedef kitle belirlenirken; İşletmeden İşletmeye, İşletmeden Tüketiciye, Tüketiciden Tüketiciye, Vatandaştan Devlete satış gibi farklı modellerden hangisinin uygulanacağına karar verilmelidir.

İş fikrini, hedef kitleyi, iş şeklini belirledikten sonra sıra hangi e-ticaret modelinin uygulanacağına gelir. En çok kullanılan e-ticaret modelleri; dikey e-ticaret, yatay e-ticaret ve dropshipping olarak bilinir. Ürün skalası geniş değilse dikey e-ticaret, ürün skalası genişse yatay e-ticaret, hiç ürün yoksa dropshipping tavsiye edilmektedir. Dropshipping yapan e-ticaret firmalarının stokları yoktur. XML Tedarikçi anlaşmaları yaparak onların ürünlerini satarlar.

E-Ticaret Yapmak için Neler Gerekir? Nasıl Yapılır?

E-ticaret yapmaya başlamak için belli adımları atmak gerekir. Bu adımların bazıları yasal zorunluluk iken bazıları işi büyütmeye ve kolaylaştırmaya yardımcıdır.

E-ticaret yapmak için eğer yoksa ilk olarak şirket kurmak gerekir. Ürün ve hizmet satışını yasal yollarla yapmak için şirket kurulması zorunluluktur. Türkiye’de varlığını sürdüren tüm hizmet ve ürünlerin faturalandırılması, işletme ve kişilerin devlete vergi ödemesi mecburidir. İlk aşamada şahıs şirketi, limited şirket ve anonim şirket açılabilir. Genellikle düşük sermaye ile e-ticarete başlayanlar ilk aşamada şahıs şirketi kurarak daha sonra limited ya da anonim şirkete dönüşürler. Fiziki bir mağaza, dükkân ya da kurumsal yapının tekrar şirket açmasına gerek yoktur.

Elde bulunan hizmet ve ürünlerin detaylı bir analizi çıkarılmalıdır. Ürün fotoğrafları, ürün bilgileri gibi unsurlar daha sonra kullanılmak üzere hazırlanmalıdır. Ürünler bir depo ya da mağazada stok halinde tutulabilir. Stoklu ve stoksuz satış için eğer ürün yoksa tedarikçiler ile anlaşma yapılmalı ve ürün bilgileri kaydedilmelidir. Ürün tedariği ve bilgileri kaydetme kısmında Tüketici Hakları’nı ihlal etmemek için doğruluktan şaşmamak gerekir. Yanlış bilgi ile satılan ürünler Tüketici Hakem Heyeti tarafından satıcının suçlu bulunması ve sorun yaşaması ile sonlanabilir.

İnternet satışına başlamak için tüm hazırlık tamamlandıktan sonra ürün sergilemesi için bir e-ticaret sitesi, e-ticaret pazaryeri seçmek ya da web sitesi kurmak gerekir. Hazır olan bir e-ticaret sitesi yerine bireysel olarak satış için web sitesi kurarken bazı noktalara dikkat etmek gerekir. E-ticaret altyapısına sahip web sitesinin özellikleri, modülleri, SEO uyumluluğu, hızı ve kapasitesi planlanan iş modeli için uygun olmalıdır. Site hazırlandıktan ya da seçildikten sonra kategoriler halinde ürün ve marka sayfaları oluşturulmalı, açıklama ve fotoğraflar eşliğinde satışı yapılacak hizmet/ürün siteye yüklenmelidir.

E-ticaret yaparken kullanılacak ödeme yöntemlerinin belirlenmesi gerekir. Havale, EFT, kapıda ödeme, kredi ve banka kartı ile ödeme, mobil/dijital cüzdan gibi farklı yöntemler arasından seçim yapılabilir. Çoğunlukla kullanıcılar kredi ve banka kartı ile ödeme yöntemini tercih ettiği için buna uygun bir Sanal POS yazılımı kullanılmalıdır.

Nakliye ve kargolama işlemleri için şirketler ile anlaşma yapılmalıdır. Kullanıcılara ürünleri ulaştırırken uygun fiyata kargolama yapabilmek için anlaşmalar önemlidir. Kargo firmaları ve nakliye firmaları arasından en uygun koşulları ve hızı sunan şirketi bulmak için teklif mektupları gönderebilir, bireysel görüşmeler sonucunda en avantajlı olan ile sözleşme yapabilirsiniz.

e-ticaret e-ticarett için gerekenler

E-Ticaret Hakkında Bilinmeniz Gerekenler ve Başarının Anahtarı

E-ticaret yapmak ve başarılı olmak isteyenlerin bazı noktalara daha en baştayken dikkat etmesi ve gelişimin bu yönde ilerlemesi önemlidir. Başarının anahtarı olan dikkat edilmesi gereken noktalar kısaca şunlardır;

  • Hedef kitlesi belirlemek satış başarısının yüksek olması için atlanmaması gereken bir adımdır. Doğru ve kaliteli ürün/hizmet kadar bunun kime sunulacağını bilmek de satış oranı için değerlidir.
  • Markalaşmak da e-ticarette önemlidir. Uygun bir marka adı, marka adını içeren Web sitesi domain ve alan adı, iletişim kanalları (e-posta, sosyal medya hesapları vs.) ve akılda kalıcı bir logo kullanmak önemlidir.
  • Marka stratejisi oluşturmak; 6, 12 ay ve 5 yıllık periyotlar ile plan çıkararak buna uygun şekilde ilerlemek başarıyı getirebilir. Aynı ürün ve hizmetleri satan rakipler analiz edilerek fark yaratan bir marka stratejisi kurulabilir.
  • Dijital pazarlama araçları (Facebook ve Instagram reklamları, SEO uyumlu içerikler vs.) kullanmak da planlamanın ayrılmaz bir parçası olmalıdır. Marka profiline uygun koşullarda dijital reklam araçlarını kullanmak değer katar.
  • Firmalar e-ticarette varlığını sürdürürken de fiziki bir ofis ya da mağaza açabilir. Kullanıcıların gerçekte ziyaret edebileceği bir marka yüzü olan fiziki varlık (mağaza, showroom) güvenilirlik oranını artırır. Fiziki mağazada da satış yapmak için POS başvurusu yaparak kolay ödeme yöntemleri sunabilirsiniz.

Garanti BBVA POS'un yenilikçi ürün ve çözümleri ile işinizi büyütüp e-ticarete atılmak ve müşterilerinize güvenilir ödeme yöntemleri sunmak için şimdi Sanal POS yapabilirsiniz.

Sayfayı Paylaş!

Sayfayı Paylaş!


En son eklenenler