Chargeback, Harcama itirazı ve Ters ibraz nedir?
Uluslararası kartlı ödeme sistemleri kurallarına göre, Banka kartı ve Kredi kartı hamilleri işlem itirazlarını kart veren bankalarına iletme hakkına sahiptir. Kart sahibi banka, müşteri itirazını üye işyerinin bankasına iletir. Bu iletim bankalar arasında sistemsel olarak gerçekleşir ve Chargeback (ters ibraz) olarak adlandırılır
İşyerleri, bankaları aracılığı ile kendilerine ulaşan her itirazı incelemek, gerekli araştırmayı yapmak ve bankalarına süresi içinde bilgi/belge akışını sağlamak ile yükümlüdürler.
İşyerleri, Chargeback yolu ile itiraz süreci başlatılmış işlemler için iade süreci başlatmamalı, iade talep ediyorlar ise Bankalarını bilgilendirmelidirler.
Chargeback prosedürü nasıl işler?
- Kart sahibi kredi kart bankasına itirazını iletir.
- Kart sahibi banka bu itirazı işyeri bankasına yönlendirir.
- İşyeri bankası ilgili itirazı inceler, kurallara uygunsa itirazı Belge Talep Mektubu ile İşyerine sunar ve işlem ile ilgili itirazı geçersiz kılacak belgeleri talep eder.
- İşyeri ilgili belgeleri bankaya iletir.
- Eğer işyerine tanınan süre dahilinde hiç belge iletilmediyse veya gönderilen belgeler geçerli/yeterli görülmezse, itiraz edilen tutar işyeri hesabına borç kaydedilir ve İşyerine Chargeback Sonuç Bildirimi gönderilir.
- İşyeri gelen Chargeback borcunu kabul ediyorsa Chargeback Borç Kabul Bildirimi gönderilir.
- Daha önce olumsuz sonuçlanması sonucu borç geçilen ancak süreç içinde olumlu sonuçlanan dosya tutarı işyerine alacak verilerek Chargeback Alacak Kaydı Bildirimi gönderilir.
- Gelen belgeler geçerli/yeterli görülürse kart sahibi bankaya iletilir ve itiraz reddedilir.
İşyerine İtirazlar nasıl iletilir?
İşyerinize gelen harcama itirazları ile ilgili Belge Talep Mektubu İşyerine faks ile (işyerinin faksının bulunmaması durumunda ise şubenize) iletilmektedir. Faks numarasının değişmesi durumunda Şubeniz ile görüşerek Faks numaranızın güncellenmesi gerekmektedir.
Üye İşyerine gelebilecek Chargeback itiraz tipleri?
Belli başlı Chargeback nedenlerine buradan ulaşabilirsiniz.
Üye İşyeri Kılavuzu
Üye İşyeri Kılavuzu'na buradan ulaşabilirsiniz.
Chargeback/harcama itirazı gelince ne yapabilirim?
İtiraz edilen işlem için mevcut olanlarının hepsinin tarafımıza aşağıda belirtilen belge tiplerinden Belge Talep mektubunda yer alan Faks veya IsyeriBelgesi@garantibbva.com.tr mail adresine gönderilmesi gerekmektedir.
- İmzalı/şifreli slip;
- Alınan hizmetin/ürünün detaylarını gösteren doküman;
- İşlemi açıklayıcı nitelikte imzalı-kaşeli üye işyeri yazısı;
- İmzalı ürün teslimat belgesi;
- İptal / iade şartlarını gösteren imzalı sözleşme;
- İmzalı üyelik / satış sözleşmesi;
- İmzalı otel kayıt formu (registration card) ve otel folyosu;
- Fiş, fatura;
- Kart no, kart hamili bilgileri ve rezervasyon detaylarının yer aldığı rezervasyon formu / e-maili / imzalı mail order sözleşmesi;
- Araba kiralama sözleşmesi (önlü-arkalı);
- Ceza tutanağı / Hasar tespit formu ve faturası, hasar için kart hamilinin ilgili tutarı ödemeyi kabul ettiğini gösteren imzalı belge;
- Uçak bileti, uçuş kartı, bagaj ücret belgesi, v.b. gibi.
- Belge talebi gönderimi sonrasında akıbet bilgileri için talebinizi sadece GosasChargeback@garantibbva.com.tr adresine iletmenizi rica ederiz.